mangga

Followers

Friday, December 11, 2009

Malaysia ke separuh akhir bola sepak Sukan SEA!!!












VIENTIANE, Laos 11 Dis - Sebelum ini, ramai yang tidak meletakkan harapan tinggi buat skuad bola sepak negara melangkah ke pusi- ngan separuh akhir temasya Sukan SEA XXV.


Bagaimanapun, anak-anak buah K. Rajagobal mendiamkan seketika mulut pengkritik mereka apabila berjaya ke separuh akhir selepas menumbangkan gergasi Asia Tenggara yang juga penyandang juara, Thailand 2-1 pada aksi terakhir Kumpulan A di Stadium Utama, Kompleks Sukan Nasional sebentar tadi.
Lebih manis, kejayaan yang dilakar skuad negara itu sekali gus menyaksikan Thailand tersingkir buat kali pertama ke saingan sepa- ruh akhir Sukan SEA dalam tempoh 36 tahun sejak 1973.
"Inilah bola sepak. Pasukan pilihan juga boleh ditumbangkan. Apa yang penting, setiap pasukan harus mempunyai tahap keyakinan yang tinggi untuk menumbangkan lawan mereka. Buktinya, kami telah berjaya menewaskan Thailand dan seterusnya layak ke separuh akhir.



"Saya berpuas hati dengan komitmen yang ditunjukkan oleh pemain-pemain saya sepan- jang perlawanan ini berlangsung. Mereka sedikit pun tidak menunjukkan tanda-tanda patah semangat sekalipun pada satu ketika, kami ketinggalan satu gol. Saya puji semangat mereka yang tidak pernah kenal erti putus asa," kata Rajagobal pada sidang media sele- pas tamat perlawanan semalam.
Rajagobal menambah, semangat juang yang tinggi serta kerjasama berpasukan menjadi antara kunci utama kejayaan anak-anak buahnya menumbangkan skuad kendalian Steve Darby itu.
"Anda sendiri boleh lihat bagaimana pemain saya beraksi hari ini (semalam). Mereka tidak jemu-jemu mengasak Thailand bagi memburu gol. Sikap seperti ini yang saya tuntut daripada setiap pemain sebelum perlawanan berlangsung. Akhirnya mereka telah membuktikan kepada saya bahawa mereka mampu melakukannya.
"Pasukan yang beraksi dengan baik akan keluar sebagai pemenang dan pemain saya telah membuktikan bahawa mereka sememangnya berhak untuk meraih kemenangan dalam perlawanan ini," jelasnya.
Pada aksi sebentar tadi, Thailand terlebih dahulu membuka jaringan menerusi sepakan percuma Arthit Sunthorphit pada minit ke-52.
Biarpun ketinggalan, semangat anak-anak buah Rajagobal dilihat tidak pernah luntur, sebaliknya terus mengasak lawan bagi memburu gol penyamaan.
Ternyata percaturan Rajagobal memasukkan Azmi Muslim bagi menggantikan pemain pertahanan, Mohd. Sabree Abu pada minit ke-62 berjaya mengubah tempo permainan.
Kemasukan Azmi mula menampakkan sengat di bahagian sayap kiri.



Hasilnya, skuad negara memperoleh gol penyamaan pada minit ke-80 selepas pemain pertahanan, Mohd. Nasriq Baharom menyudahkan hantaran lintang Azmi.
Gol penyamaan itu telah membangkitkan semangat barisan pemain negara untuk terus menambah gol.
Akhirnya, gol 'keramat' yang dicari-cari terjelma pada masa kecederaan apabila gerakan menarik Norshahrul Idlan Talaha berjaya disempurnakan oleh Ahmad Fakri Saa- rani.
"Kami beraksi dalam perlawanan ini tanpa sebarang tekanan. Sepatutnya, kami mampu menjaringkan tiga gol pada separuh masa pertama menerusi gerakan serangan balas.
"Tetapi pemain serangan saya gagal menyempurnakan peluang itu dengan baik.
"Bagaimanapun, saya tetap berasa gembira kerana pada separuh masa kedua, kami beraksi dengan lebih baik sehingga mampu menjaringkan dua gol pada 10 minit terakhir per- lawanan," kata Rajagobal.




visit smocx:design official website:





No comments:

Post a Comment

you also might like this:

Related Posts with Thumbnails